Πρωτοβουλία Νέων
Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Λαρίσης
Βρίσκεστε στη σελίδα: Συζητήσεις
Τετάρτη, 13 Δεκεμβρίου 2017

20/6/2009 3.Η βία ως μέσο παιδαγωγίας-τιμωρίας

Υποβληθέν θέμα:
Πιστεύετε ότι η σωματική βία ως μέσο παιδαγωγίας- τιμωρίας είναι σωστό στις χριστιανικές οικογένειες; Γιατί ως γνωστό ο Χριστός μας, έχει πει ότι πραος ειμί και ταπεινός τη καρδία και εμείς πρέπει να τον μιμηθούμε εαν θέλουμε να είμαστε γνήσιοι χριστιανοί. Πως είναι δυνατόν να είμαστε σύμφωνοι με το θέλημά Του και με αυτή την εντολή όταν ασκούμε βία σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό στα παιδιά μας ;
Aπάντηση:


ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΦΙΛΩΝ ΜΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ  ΜΑΣ

Σπουδαῖο τὸ θέμα σου ἀγαπητὲ φίλε.
Ὄχι ὡς πρός τό περιεχόμενο, ὅσο γιατί ἔχουν περάσει μέσα σου λάθος μηνύματα, ἡ ἐπιστήμη, ὁ πολιτισμός, οἱ ἀνέσεις, ἡ ἄγνοια κ.ἄ,. Πρίν διαβάσεις τήν ἀπάντηση σχημάτισε μέσα σου τήν εἰκόνα πού ἔχεις στή σκέψη σου καί δῶσε μιά ἀπάντηση στό τί καταλαβαίνεις μέσα σου ὅταν λές τήν λέξη ΒΙΑ.

Ἀλήθεια ἀγαπητέ φίλε σκέφθηκες ποτέ ὅτι ἡ  βία εἶναι πανταχοῦ παροῦσα στή φύση, στή ζωή μας, γύρω μας μέσα μας καί γενικά στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία καὶ μάλιστα ὅτι ἀποτελεῖ ἀναγκαστικό στοιχεῖο  συντήρησης καί προόδου τοῦ ἀνθρώπου;

Δὲς μερικὲς μορφὲς βίας.

ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ Πείνα – δίψα – ὕπνος - πόνος
ΦΥΣΙΚΕΣ Χρόνος - χῶρος – γέννηση – θάνατος
ΚΑΙΡΙΚΕΣ ζέστη- κρύο - βροχή - χιόνι
ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΕΣ Χαρά - λύπη - ἄγχος - ἐπιθυμία

Καί τώρα ἐπειδή λέμε στή ζωή μας τή φράση «λόγοι ἀνωτέρας βίας μέ ἐμπόδισαν κ.λ.π.» ἄς δοῦμε κάποια πράγματα πῶς ἔχουν ἀπό τήν φύση τους κι ὄχι ἀπό τίς θεωρίες τους.
Ὁ τρόπος τῆς ζωῆς μας, ἀναγκαστικά ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΗΝ ΒΙΑ ἀπό καμία δραστηριότητα τῆς ζωῆς μας, ἀλλά τήν κατατάσει στίς ἑξεῖς κατηγορίες:

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΒΙΑΣ

ΚΑΤΩΤΕΡΗ 

ΜΕΣΗ 

ΑΝΩΤΕΡΑ

ΚΟΣΜΙΚΗ 

ΦΥΣΙΚΗ 

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ

1. ἀδέσποτη (κάνω ὅ,τι μού ἀρέσει, ὅπως μοῦ ἀρέσει, ὅπως μοῦ βγαίνει) 

1. ἀφυπνιστική (Τό ξυπνητήρι γιά τή δουλειά, ὁ γιατρός στήν ἀσθένεια, τό πικρό, τό γλυκό κἄ )

 1. καλλιεργητική (Ἡ αἴσθηση τοῦ ὡραίου, τοῦ ἄσχημου. Ἡ γνώση, τό τσαπί στόν κηπουρό, κ.ἄ. )

2. ἐγωιστική (ἔτσι μ’ ἀρέσει, ἔτσι ξεδίνω, ἔτσι πιστεύω) 

2. προστατευτική (Ὄχι τό μαχαίρι θά κοπεῖς. Ντύσου θά κρυώσεις. STOP στό κόκκινο φανάρι) 

2. διαμορφωτική (Ἡ ἄθληση, ἡ  δίαιτα, ἡ αἰσθητική  καί τό σκαρπέλο τοῦ γλύπτη)

3. καταστροφική (ἔχει μανία, ἐκδίκηση, κακοποίηση) 

3. συντηρητική (πείνα, δίψα, πόνος, ὕπνος) 

3. δημιουργική (μελέτη, ἐργασία, τέχνη)

Στήν κατηγορία αὐτή ὑπερέχουν τά ζωώδη ἔνστικτα 

Στήν κατηγορία αὐτή ὑπερέχουν τά φυσικά ἔνστικτα 

Στήν κατηγορία αὐτή ὑπερέχουν οἱ ἀρετές Πίστη, ἐλπίδα, ἀγάπη, ὑπομονή.

Βέβαια ἄν ἔχεις προσέξει οἱ ἄνθρωποι προσπαθοῦν  νά ἀπαγορεύσουν τήν βία διά ΝΟΜΟΥ. Αὐτό εἶναι ΤΡΕΛΑ, διότι μέ τήν βία θέλω νά καταργήσω τήν βία, ὅμως αὐτό τρέφει καί αὐξάνει τήν βία καί τό βλέπουμε στίς καταστάσεις πού ζοῦμε. Διά τῆς βίας δέν καταργῶ τήν βία. Ἄν χάσουμε τήν βία χάσαμε τήν δύναμη τῆς ψυχῆς. Ἡ βία θέλει ἀγάπη γιά νά δημιουργήσει. Εἶναι τό νερό πού πρέπει νά μπεῖ στό αὐλάκι τῆς ἀγάπης. Σήμερα ὅμως ἐπειδή καταστράφηκε τό αὐλάκι τῆς ἀγάπης, ἡ βία ἔμεινε ἀδέσποτη γι’ αὐτό καί καταστρέφει. Καί φυσικά ἀγάπη εἶναι ΜΟΝΟΝ ὁ ἅγιος Τριαδικός Θεός, ἀφοῦ ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν (Α΄Ἰωάν.4.8).
Πάντως κάνει ἐντύπωση φίλε ὅτι ἐνῶ ἔχουμε ἕνα παμπάλαιο καί ἀξεπέραστο  παιδαγωγικό βιβλίο. Ἕνα βιβλίο πού διεμόρφωσε ὅλο τόν κόσμο, πού ἄντεξε στόν χρόνο, πού δέν ἔχει πουθενά λάθη, πού εἶναι ἀντικειμενικό, πού παιδαγωγεῖ πλουσίους καί φτωχούς , πού ξεπερνᾶ σέ ἀξία καί ἀκρίβεια ὅλες τίς παιδαγωγικές μελέτες, πού ἐνέπνευσε καί ἐμπνέει παιδαγωγούς, πολιτικούς, κοινωνιολόγους, ἱστορικούς κἄ. Αὐτό τό ΜΟΝΑΔΙΚΟ παιδαγωγικό βιβλίο δέν κατέχει τήν πρώτη θέση στήν παιδαγωγική ἐπιστήμη.
Καί φυσικά αὐτό τό μοναδικό βιβλίο εἶναι ἡ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ, ἡ ὁποία προσφέρει πλοῦτο παιδαγωγικῶν συμβουλῶν, ἀπό τήν πρώτη ἐμφάνιση τοῦ ἀνθρώπου μέχρι καί τά ἔσχατα τῆς ἱστορίας του.

Ἀγαπητέ μου φίλε, μάθε ὅτι εἶναι ἀνάγκη φυσική νά ζοῦμε μέ τήν βία γιατί ἡ ΒΙΑ ἔχει τήν ἴδια ρίζα μέ τόν  ΒΙΟ.
Πρόσεχε ὅμως ποιά βία διαλέγεις νά ἐφαρμόσεις  σέ κάθε σου ἐνέργεια.
Ὁ ἀπ.Παῦλος λέγει  ἔλεγξον, ἐπιτίμησον, παρακάλεσον, ἐν πάσῃ μακροθυμίᾳ καὶ διδαχῇ. Β΄Τιμ.4.2

Καί μέ δυό λόγια  
Σωματική Βία μὲ ἀγάπη   = προσφορά  (ἀθλητισμός, ἰατρική κ.ἄ)
Σωματικὴ Βία μὲ ἐγωισμὸ = κακοποίηση (ὅλα τά χωρίς Θεό ἔργα)


Καί τώρα ἀγαπητέ μου φίλε καλές ἐπιλογές στήν ΒΙΑ πού ταιριάζει στούς ἀγῶνες σου καί τούς στόχους σου.

ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΡΙΞΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΑ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΞΑΝΑΛΕΜΕ

  • ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν Ματθ.11.12
  • Ὁ νόμος καὶ οἱ προφῆται ἕως Ἰωάννου· ἀπὸ τότε ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ εὐαγγελίζεται, καὶ πᾶς εἰς αὐτὴν βιάζεται. Λοικ.13.16
  • παρεβιάσαντο αὐτὸν λέγοντες· μεῖνον μεθ’ ἡμῶν Λουκ.24.29
  • εἰσελθόντες εἰς τὸν οἶκόν μου μείνατε· καὶ παρεβιάσατο ἡμᾶς. Πρξ.16.15
  • κἀγὼ ὑμῖν λέγω, αἰτεῖτε, καὶ δοθήσεται ὑμῖν, ζητεῖτε, καὶ εὑρήσετε, κρούετε, καὶ ἀνοιγήσεται ὑμῖν· Λουκ.11.9
  • τέκνα σοί ἐστι, παίδευσον αὐτά, καὶ κάμψον ἐκ νεότητος τὸν τράχηλον αὐτῶν. 24 θυγατέρες σοί εἰσι, πρόσεχε τῷ σώματι αὐτῶν, καὶ μὴ ἱλαρώσῃς πρὸς αὐτὰς τὸ πρόσωπόν σου. Σ.Σειρ.7.23-24
  • Ἀρχὴ σοφίας φόβος Κυρίου Παροιμ.1.7
  • Υἱέ, μὴ ὀλιγώρει παιδείας Κυρίου, μηδὲ ἐκλύου ὑπ’ αὐτοῦ ἐλεγχόμενος· 12 ὃν γὰρ ἀγαπᾷ Κύριος παιδεύει, μαστιγοῖ δὲ πάντα υἱὸν ὃν παραδέχεται.  Παροιμ.3.11
  • ἐὰν δὲ μὴ θέλητε, μηδὲ εἰσακούσητέ μου, μάχαιρα ὑμᾶς κατέδεται· τὸ γὰρ στόμα Κυρίου ἐλάλησε ταῦτα.  Ησ.1.20
  • Καὶ εὐθέως ἠνάγκασεν ὁ Ἰησοῦς τοὺς μαθητὰς αὐτοῦ ἐμβῆναι εἰς τὸ πλοῖον καὶ προάγειν αὐτὸν εἰς τὸ πέραν  Ματθ.14.22
  • ὃς φείδεται τῆς βακτηρίας μισεῖ τὸν υἱὸν αὐτοῦ, ὁ δὲ ἀγαπῶν ἐπιμελῶς παιδεύει. 25 δίκαιος ἔσθων ἐμπιπλᾷ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ, ψυχαὶ δὲ ἀσεβῶν ἐνδεεῖς.Παροιμ.13.24

ΚΑΙ Ο ΣΟΦΟΣ  ΛΑΟΣ ΕΛΕΓΕ ΚΑΙ ΠΡΟΟΔΕΥΕ 
Ὅπου δέν πίπτει λόγος πίπτει ράβδος
Ὁ φόβος φυλάει τά ἔρημα
ΣΗΜΕΡΑ ΟΜΩΣ ΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΦΟΒΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ

 


ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


Πολύ ενδιαφέρουσα η άποψη που διατυπώσατε για την βία, θα έλεγα την εξευγενίζεται σαν έννοια...δίνοντάς της άλλη διάσταση...η ερώτηση όμως αφορούσε αν το θέλετε έτσι την σωματική βία που ασκούμε επάνω στα πιαδιά, με το ξύλο - τιμωρία. Δεν θεωρώ κατά την άποψή μου ως παιδαγωγός, ότι η βία είναι απαραίτητη στη ζωή του ανθρώπου.Αυτό που ονομάζεται εσείς βία με την ιεράρχηση που υποδεικνύεται, ο Maslow το ονομάζει βασικές ανθρώπινες ανάγκες και υπάρχει μια ολόκληρη ιεράρχηση ως προς αυτό. Η σωματική βία είναι κατακριτέα.Υπάρχουν δικαιώματα που προστατεύουν τα παιδιά και ευτυχώς! Παλαιότερα πίστευαν ότι η βία είναι μέσω διαπαιδαγώγησης διότι και οι άνθρωποι βρισκόταν σε επίπεδο κατώτερο πνευματικά που δεν τους επέτρεπε να δουν τα παιδιά ως εν δυνάμει ενήλικες με προσωπικότητα...Η τιμωρία με την μορφή του ξύλου λοιπόν που είναι σωματική βία είναι μια διαδικασία κοινωνικής μάθησης!Που σημαίνει ότι το παιδί όπως είναι φυσικό μιμείται την πράξη.Έτσι μαθαίνεις στο παιδί την επιθετικότητα χωρίς να κοπιάσεις και πολύ!Υπάρχουν επομένως γονείς οι οποίοι απορούν πως είναι δυνατόν τα πιαδιά τους να είναι τόσο επιθετικά ...και δεν σκέφτονται μάλλον ότι οι ίδιοι όταν θέλουν να "επιβληθούν" πάνω στα παιδιά τους ή όταν θέλουν να τα εμποδίσουν από κάτι... τι μέσο χρησιμοποιούν...Νομίζουν ότι με τον φόβο του πόνου θα έμποδίσουν το παιδί να επαναλάβει την πράξη, όμως στην ουσία το ενθαρρύνουν να την ξανακάνει.Υπάρχει μια ολόκληρη θεωρία που σχετίζεται με αυτό.Τα παιδά χρειάζονται αγάπη και κατανόηση,συγχωρητικότητα, ενσυναίσθηση, ενερητική ακρόαση. Βέβαια θα μου πείτε όλοι όσοι έφαγαν ξύλο μικροί έγιναν εγκληματίες...αργότερα; όχι πάντα..αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος με ποιον τρόπο μεταβίβασαν αυτήν την τραυματική εμπειρία στην ενήλικη ζωή τους!Ο Γέροντας Παϊσιος, έλεγε για το εν λόγω ζήτημα ότι οι γονείς πρέπει να προσπαθούν με το καλό και με υπομονή να δώσουν στο παιδί να καταλάβει ότι αυτό που κάνει δεν είναι σωστό.Πάντα πρέπει να έχουμε διάκριση απέναντι ως προς τα παιδιά ως μοναδικές ψυχές...όπως διαφαίνεται μέσα από την Παιδαγωγική του Χρυσοστόμου.


Ἀγαπητή μας φίλη. Ἡ διάσταση τῆς βίας εἶναι μία, οἱ ἀπόψεις εἶναι πολλές.
Ἔχεις βλέμμα παιδαγωγικό. Ἐμεῖς δέν ἀπαντοῦμε ὡς παιδαγωγοί, ἀλλά παραθέτουμε τά λόγια τοῦ ΜΟΝΟΥ  ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ. Οἱ παιδαγωγοί, ἀλλάζουν κάθε χρόνο καί τίς ΘΕΩΡΙΕΣ τους, ὁ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ὅμως
"Ἰησοῦς Χριστὸς χθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτὸς καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας" Ἑβρ.13.6. 
Οἱ ἀπόψεις σου γιά τήν βία, ἄν καί κατανοεῖς ὅτι τά παιδιά θέλουν ἀγάπη, εἶναι ψυχρή, διανοητική.
Ἡ ἀγάπη χωρίς Θεό δέν εἶναι ἀγάπη ἀλλά ἄδειο συναίσθημα. Εἶναι ρόδα χωρίς ἀέρα. Μεῖνε γιά λίγο σ' αὐτό πού γράφω καί τώρα θά ἐπαναλάβω πάλι: "Ἄν χάσουμε τήν βία χάσαμε τήν δύναμη τῆς ψυχῆς. Ἡ βία θέλει ἀγάπη γιά νά δημιουργήσει. Εἶναι τό νερό πού πρέπει νά μπεῖ στό αὐλάκι τῆς ἀγάπης. Σήμερα ὅμως ἐπειδή καταστράφηκε τό αὐλάκι τῆς ἀγάπης, ἡ βία ἔμεινε ἀδέσποτη γι’ αὐτό καί καταστρέφει. Καί φυσικά ἀγάπη εἶναι ΜΟΝΟΝ ὁ ἅγιος Τριαδικός Θεός, ἀφοῦ ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν (Α΄Ἰωάν.4.8).
Ὅταν κανείς ἀγαπᾶ κατά Θεόν μόνο τότε ξέρει νά παιδαγωγεῖ χωρίς νά καταστρέφει. 
Οἱ εἰδικεύσεις τῶν διαφόρων παιδαγωγοῦν εἶναι μέν σπουδαῖες, ἀλλά "ὅλη μέρα κοσκινίζουν γιά νά μή ζυμώσουν"
Ὅ,τι δέν ἔχει Θεό καταστρέφει.
 
Μιᾶς καί ἀναφέρεις τόν ἱ.Χρυσόστομο διάβασε ἀποσπάσματά του στήν παιδαγωγική ἀνθρωπολογία τοῦ ἱ.Χρυσοστόμου τοῦ κ.Χαρώνη καί Λαναρᾶ καί θά μάθεις πολλά.

 

Δείτε περισσότερα... από Θέματα Συζήτησης

Web developement & design: QV-WEB